פרק 174: תום כהן

תום כהן היא מעצבת, אוצרת והמנהלת האקדמית של התכנית ללימודי אוצרות בעיצוב בשנקר. היא בוגרת מכון טכנולוגי חולון, שם החלה בעיצוב תעשייתי וסיימה דווקא בתקשורת חזותית.
כהן היתה אמונה על פעולות אוצרותיות עוד לפני שידעה מה זה בדיוק אוצרת, ביניהן תליית עבודות במרחב הציבורי והקראות שירה במקדונלדס. במהלך הלימודים בילתה הרבה במוזיאון העיצוב חולון וחיפשה את מקומה בתוך העולם הזה, ואז מצאה את עצמה בשבוע העיצוב מילאנו הולכת מאחורי גלית גאון, שהיתה אז האוצרת הראשית של המוזיאון, מקווה להזדמנות לדבר איתה.
״התפללתי שייפול לה הארנק. הוא לא נפל, אבל אחר כך התחלתי ללמוד במחזור הראשון של התכנית בשנקר. מבחינתי ללימודים היה תפקיד – שגלית תרצה להמשיך לעבוד איתי. וזה קרה. עברו כבר תשע שנים מאז שלמדתי ומאז לא הסכמתי ללכת הביתה״.
היום היא גם אוצרת במרכז שנקר לחקר העיצוב, מנהלת את פרס רוטשילד לעיצוב, אוצרת בגלריה רוזן בשנקר וגם אוצרת עצמאית במסגרות שונות. ״כאוצרת, מה שמנחה אותי הוא כמה אני רוצה שדבר מסוים יהיה בעולם. זה יותר חשוב לי מרווחיות ויותר חשוב לי מאם האנשים נחמדים או הפרויקט מעניין אותי״.
לאחרונה סיימה כהן עבודה של כארבע שנים על אוצרות של אוסף סיפור העיר במוזיאון העיר תל אביב יפו, הזדמנות שאותה היא מגדירה כ״מסע פרוע. זו היתה גם הזדמנות לאצור דוקו, ולחשוב מהו מוזיאון של עיר, מה אני עושה אם אין חפצים ואם החומר לתערוכה עדיין לא קיים״.
במסגרת תכנית האוצרות בשנקר החיפוש הוא אחרי עוד קולגות. ״אנחנו לא מחפשות פרופיל מסוים של א.נשים שעושות בדיוק את מה שאנחנו עושות, אלא כאלה שהשיחה איתן תהיה מעניינת״. ואם מעניין אתכם.ן לשמוע עוד, חפשו אותה מתחת ללוויתן במוזיאון הטבע (סתם, לא).