התערוכה שחזרה למקומה

הרומן של חיים וורה ויצמן עם קיבוץ כפר הנשיא

במסגרת כתיבת הביוגרפיה של ד"ר חיים ויצמן, פרופ' מוטי גולני, הכותב את הביוגרפיה, נסע לקיבוץ וראה חלק מהחפצים שהושאלו לקיבוץ לצורך התערוכה.
חיפשנו מה ידוע לנו על הקשר עם כפר הנשיא. ומצאנו התכתבויות עם חיים ועם ורה וגם אלבום תמונות מטקס פתיחת התערוכה, בשנת 1964, בהשתתפות ד"ר ורה ויצמן שהגיעה אל הקיבוץ במסוק צבאי.

בין החפצים שנמצאו היתה, חרב עשויה כסף, שנטען כי היא ניתנה לויצמן מהאמיר פייסל בפגישתם במען שבעבר הירדן המזרחי, בשנת 1918. זה נשמע לנו מוזר, שכן אין לכך כל עדות לא בזיכרונות של חיים ויצמן ולא בזיכרונות של ורה ויצמן.

בחיפוש אחר עדויות במסמכי הגנזך להענקת החרב מצאנו כי ברשימת האינוונטר של בית ויצמן מדצמבר 1956 כתוב היה כי האוסף מכיל:
“One silver sword, presented by Sheikh Suliman of the Negev”

עוד מצאנו בפתקאות הכתובות בכתב יד, על פריטים שנמסרו לקיבוץ לצורך התערוכה.

בכתבה שפורסמה בעיתון
The Jerusalem Post
בתאריך
24.11.1964

ונמצאה בארכיון מכון ויצמן למדע, כתוב שיש בתערוכה חרב שהוענקה לויצמן מפייסל. מקורה של הטעות הזו היה כנראה סיפור שסופר והועבר כמו התורה שבעל פה.

התעלומה נפתרה כאשר חיפשנו באוסף תצלומי גנזך ויצמן ומצאנו אלבום מחודש מרץ 1949 המתעד את ביקורם של חיים וורה ויצמן בנגב, בבאר שבע וביישובי הבדואים באזור. בפגישתם עם השייח סולימאן הוענקה לחיים ויצמן חרב כסף. לתצלום יש גם גיבוי של מכתב מלווה מהשייח סולימאן לויצמן. וכך התברר כי חרב הכסף לא ניתנה לויצמן מהאמיר פייסל לפני מאה שנה, אלא הוענקה לו על ידי תושבי הנגב הבדואים לאחר הקמת המדינה.

עוד נמצא בכתבה שפורסמה בעיתון
The Jerusalem Post
בתאריך
24.11.1964

כי ישנו תיעוד של רב החפצים שהוצגו בתערוכה, ביניהם: החרב, מקל הליכה, תעודת הוקרה מיהדות מנצ'סטר לויצמן משנת 1920, פריטים אישיים כגון: משקפיים, ספר טלפונים, דרכונים. מתנה מעשי ידי תלמידי ביה"ס מקס פיין, קלף בתוך גליל כסף ייחודי, ברכה מחיילי צה"ל בשנת 1951 ותמונות רבות המתאימות לכיתוב בפתקאות שנמצאו בגנזך. בביקור שערכנו בכפר הנשיא מצאנו לשמחתנו את כל החפצים.

פנינו למנהלת הארכיון של הקיבוץ, רחל גינת ולד"ר גיורא גודמן, מרצה להיסטוריה במכללת כנרת וחבר כפר הנשיא בבקשה להחזיר את החפצים אל ביתם המקורי יד חיים ויצמן שברחובות. התקיימה בקיבוץ הצבעה והוחלט להחזיר את החפצים. הם ביקשו שנערוך טקס פרידה מהחפצים בהשתתפות חברי הקיבוץ.

בחודש מרץ 2019 התקיים מפגש מרגש של חברי קיבוץ כפר הנשיא ואנשי יד חיים ויצמן, בסופו חזרו החפצים לרחובות לאחר חמישים וחמש שנים. כעת יהיה ניתן להציג, לכבוד חגיגות 70 שנה להקמת מכון ויצמן למדע, את החפצים הייחודיים לקהל הרחב המבקר בבית ויצמן.